zaterdag 4 juni 2011

Culinaire roadtrip

Soms kom ik op de raarste manieren aan mijn tijdverdrijf. Zo besteed ik elke ochtend een kleine 5 minuten aan het lezen van de verschillende aanbiedingen bij Groupon: voor allerlei steden zijn er allerlei spannende aanbiedingen, waar ik al dan niet (meestal overigens niet) gebruik van maak. De mogelijkheid om voor weinig motorrijles te nemen of mezelf aan een IPL-behandeling van mijn bikini-lijn te onderwerpen laat ik graag aan me voorbij gaan, en op basis van een kortingsbon mijn ogen laten laseren bij een obscure kliniek in Schiedam lijkt me, los van het feit dat mijn ogen op zich zo'n behandeling helemaal niet nodig hebben, een typisch voorbeeld van valse zuinigheid. Maar via die aanbiedingen ben ik dan weer wel aan mijn paaldanservaring gekomen, en ik heb zowel in Leiden als in Amsterdam en Rotterdam een aantal keren redelijk tot prima gegeten voor een best aangename prijs. Maar je kan je natuurlijk ook gewoon laten inspireren door Groupon en dan vervolgens je eigen plan trekken: ik kreeg een offer I could easily refuse voor een aspergelunch bij een onduidelijk hotel in Rotterdam, maar mijn oog viel op de tekst 'geniet van de pittige Hof Asperge uit Ouddorp'.
Mijn geografische kennis van Nederland mag beroerd heten, maar ik weet net wel dat Ouddorp zich niet in Limburg (voor zover ik weet de enige asperge-streek die er is) bevindt: vriend B komt uit Stellendam, zodat ik nu wat mij betreft disproportioneel goed op de hoogte ben van kleine dorpen waarvan men denkt dat ze in Zeeland liggen, maar die bij Zuid-Holland horen. En over dat gebied is B best chauvinistisch, dus toen ik hem een linkje naar Hof Asperges stuurde en impliceerde dat die asperges natuurlijk minder goed waren dan die uit mijn Limburg, was het plan voor een culinaire roadtrip snel geboren. Vandaar dat we op een vrijdagmiddag met de Grote Rooie Rechtse Hobby van B naar net-niet-Zeeland zijn afgereisd, in eerste instantie naar Oostvoorne, het meest noordelijke verkooppunt van Hof, maar hoewel dat een uitermate pittoresk dorpje is, waar je zo goedkoop kan lunchen dat je geeneens een Groupon-bon nodig hebt, waren de asperges daar al helemaal uitverkocht. Dus zat er niets anders op dan er nog 50 kilometer tegenaan te gooien (milieuvriendelijk was deze expeditie in elk geval niet - en het werden bijna vanzelf de duurste asperges die ik in mijn leven gegeten heb) en naar 't Stalletje in Ouddorp te rijden. Daar waren nog meer dan genoeg asperges, zodat we heel tevreden met anderhalve kilo Zuid-Hollands goud terug konden reizen. Het chauvinisme van B leidde ons natuurlijk nog even langs de visafslag van Stellendam, en toen naar Leiden, alwaar ik de asperges precies zo bereidde als de asperges die ik doorgaans koop, want bij experimenten moet je, om de resultaten zo zuiver mogelijk te houden, tenslotte maar een ding tegelijk veranderen. Maar die resultaten mochten er zijn: als ik mijn eigen Limburgse trots even uitschakel kan ik niet anders dan constateren dat het echt hele fraaie asperges waren, dik en vol en, ook al is het misschien wishful thinking, ze smaakten een klein beetje zilt. Misschien wel de lekkerste asperges ooit, en daarmee alleszins een enorme omweg waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten